หัวข้อการบรรยาย

หลักสูตรอบรม

โครงการอบรมหลักสูตร
“Logistics : Strategy & Management

จัดโดย สถาบันการขนส่ง จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย

หัวข้อการบรรยาย

  • 1.1 Definition of Logistics/ Supply Chain Management
  • 1.2 Evolution of Logistics / SCM
  • 1.3 Integrated Logistics
  • 1.4 Global Food Supply Chain Challenges
  • 1.5 7R in Logistics Management
  • 1.6 Business Logistics Activities
  • 1.7 Supply Chain Management-SCM
  • 1.8 Supply Chain Functional Activities
  • 2.1กระบวนการโลจิสติกส์พื้นฐาน (Basic Logistics Process)
  • 2.2 ความเกี่ยวข้องระหว่างการบริหารสินค้าคงคลังและกระบวนการโลจิสติกส์ (Inventory Management VS. Logistics Process)
  • 2.3 Postponement
  • 2.4 องค์กรที่ป่วยจากการบริหารสินค้าคงคลังไม่ดี (Symptoms of Poor Inventory)
  • 2.5 สินค้าคงคลัง (Inventory) คืออะไร?
  • 2.6 ความสำคัญของการจัดการสินค้าคงคลัง (Importance of Inventory Management)
  • 2.7 เหตุผลของการมีสินค้าคงคลัง (Reason of having Inventory)
  • 2.8 วัตถุประสงค์ในการบริหารสินค้าคงคลัง (Objectives of Inventory Management)
  • 2.9 คำถามพื้นฐานในการตัดสินใจเรื่องสินค้าคงคลัง (Basic Questions for Inventory Management)
  • 2.10 SKUs (Stock Keeping Units)
  • 2.11 ประเภทของสินค้าคงคลัง (Inventory Classification)
  • 2.12 การบริหารสินค้าคงคลังแบบภาพรวม และรายสินค้า (Aggregated & Item Inventory Management)
  • 2.13 การวิเคราะห์และการบริหารสินค้าคงคลัง แบบABC
  • 2.14 มูลค่าสินค้าคงคลัง (Inventory Value)
  • 2.15 การปรับปรุงระบบการบริหารสินค้าคงคลัง (Inventory Improvement)
  • 3.1 คลังสินค้าในระบบโลจิสติกส์ (Warehouse in Logistics System)
  • 3.2 พันธะกิจของการจัดการคลังสินค้า (Mission of Warehouse Management)
  • 3.3 เหตุผลที่ต้องมีการเก็บสินค้า (Why do we need the inventory?)
  • 3.4 ประเภทของคลังสินค้า (Types of Warehouse)
  • 3.5 คลังสินค้าถูกใช้ประโยชน์อย่างไรบ้าง (Benefits of Warehouse)
  • 3.6 ฟังก์ชั่นงานและการไหลในคลังสินค้า (Warehouse functions and Flows)
  • 3.7 การวัดผลการปฏิบัติงานของคลังสินค้า (Performance measurement)
  • 3.8 การปรับพื้นที่ในคลังสินค้า (Storage space to be changed)
  • 4.1 ความหมายของ Logistics และ Information Technology (IT)
  • 4.2 กิจกรรมหลักและกิจกรรมสนับสนุนของ Logistics
  • 4.3 IT for Internally Integrated Logistics – ERP Systems
  • 4.4 IT for Externally Integrated Logistics – e-Business
  • 4.5 IT สำหรับ Logistics ระดับประเทศ
  • 4.6 RFID (Radio Frequency Identification)
  • 4.7 ความหมายของ Logistics และ Information Technology (IT)
  • 4.8 กิจกรรมหลักและกิจกรรมสนับสนุนของ Logistics
  • 4.9 IT for Internally Integrated Logistics – ERP Systems
  • 4.10 IT for Externally Integrated Logistics – e-Business
  • 4.11 IT สำหรับ Logistics ระดับประเทศ
  • 4.12 RFID (Radio Frequency Identification)
  • 5.1 Introduction
  • 5.2 Customer Order Cycle
    • – Total Order Cycle : A Customer’s Perspective
    • – Total Order Cycle with Variability
    • – Inventory Stock Value
    • – Management Information Provided by an Advanced Order Processing System
    • – The Path of a Customer’s Order
  • 5.3 The Communications Function
    • – Benefit from Advanced Order Processing System
    • – Electronic Data Interchange
    • – EDI versus Traditional Methods
    • – Typical EDI Configurations
    • – Basic Need for Information
    • – Logistics Information System
  • 5.4 A Database for Decision Making
    • – A Modular Data Base System for Reporting Cost and Revenue Flows
    • – Report Generating Capabilities of the Modular Database
  • 5.5 Financial Considerations
    • – Cost Trade-Offs Required in a Logistics System
  • 6.1 Competitive Advantage
    • – Cost Advantage
    • – Differentiation Advantage
  • 6.2 A Model of Competitive Advantage
    • – Resources
    • – Distinctive Competencies
    • – Cost Advantage or Differentiation Advantage
    • – Value Creation
    • – Capabilities
  • 6.3 Competitive advantage and the three C’s
  • 6.4 Importance of material costs
  • 6.5 องค์กรจัดซื้อ 3 รูป แบบ
    • – Centralization (ศูนย์รวมอำนาจ)
    • – Decentralization (กระจายอำนาจ)
    • – Mix / Combination (ผสมผสาน)
  • 6.6 The Use of Time: Profit Erosion
  • 6.7 The Use of Time: Profit Improvement
  • 6.8 Purchasing Mix-6R
  • 7.1 Shipping Business
  • 7.2 Maritime Business
  • 7.3 Parties Involved in shipping Business
  • 7.4 Container
  • 7.5 Bill of Landing & Waybill
  • 7.6 หลักการเช่าเรือ
  • 7.7 ปัจจัยองค์ประกอบที่สำคัญในธุรกิจการขนส่ง
  • 7.8 การขนส่งทางเรือ
  • 7.9 INCOTERMS
  • 7.10 Logistics Platform
  • 8.1 Overview of Transport Theory
  • 8.2 Land Transport Management
    • – Domestic Freight Transport Volume
    • – Demand for Transportation
    • – 3rd Party Logistics (3PL)
    • – โครงการด้านการขนส่งทางบกที่มีผลต่อการพัฒนาและการเปิดตลาด Logistics
  • 8.3 Air Transport Management
    • – Importance of Air Transport
    • – Global Aviation Industry Trends
    • – Force Affecting Aviation Industry
    • – Regional Roundups
    • – Type of Air Cargo
    • – Air Freight
    • – Types of Carriers
    • – Markets for Air Freight
    • – โครงการด้านการขนส่งทางอากาศที่มีผลต่อการพัฒนาและการเปิดตลาด Logistics
  • 8.4 การแบ่งประเภทพัสดุเพื่อการควบคุม
  • 8.5 Discussion
  • 9.1 Introduction
    • – Supply Chain Management
    • – Supply Chain Continuum
    • – Supply Chain Impact
  • 9.2 Strategy Development
    • – The Value Chain
    • – Logistics and Supply Chain Strategy
    • – Generic Supply Chain Types
  • 9.3 Selected Strategy
    • – Supply Chain Network
    • – Transportation Management Strategy
    • – Demand Management Strategy
    • – CPFR Strategy
    • – Vendor Managed Inventory Strategy
    • – Postponement Strategy
    • – Manufacturing Strategy
    • – Sourcing Strategy
    • – Performance Management Strategy
    • – Outsource/In source Strategy
  • 9.4 Information Technology
    • – Supply Chain Planning
    • – Warehouse Management
    • – Transportation Management
    • – RFID(Radio Frequency Identification)
  • 9.5 Case Study
  • 10.1 Objective of Supply Chain Management Implementation
  • 10.2 Causes of Misalignment
  • 10.3 Organizational Changes
  • 10.4 Traditional Structure
  • 10.5 Activity-Based Costing
  • 10.6 Business Process
  • 10.7 Basic Core Business Processes
  • 10.8 Supply Chain Management on e-Business Practices
  • 10.9 Forecast Management Concept
  • 10.10 หลักการ ของ CRP และ VMI (Vender Manage Inventory)
  • 10.11 Model CPFR (Collaborative Planning Forecasting & Replenishment)
  • 10.12 CPFR Objective and Goal
  • 10.13 Supply Chain Implementation Technique
  • 10.14 Supply Chain Management Implementation
  • 10.15 Discussion
Google Map
ท่านคือผู้เข้าชมคนที่
Visit counter For Websites
นับตั้งแต่ 1 ตุลาคม 2566
Facebook
Twitter