หัวข้อการบรรยาย
หลักสูตรอบรม
โครงการอบรมหลักสูตร
“Logistics : Strategy & Management“
จัดโดย สถาบันการขนส่ง จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย
หัวข้อการบรรยาย
- 1.1 Definition of Logistics/ Supply Chain Management
- 1.2 Evolution of Logistics / SCM
- 1.3 Integrated Logistics
- 1.4 Global Food Supply Chain Challenges
- 1.5 7R in Logistics Management
- 1.6 Business Logistics Activities
- 1.7 Supply Chain Management-SCM
- 1.8 Supply Chain Functional Activities
- 2.1กระบวนการโลจิสติกส์พื้นฐาน (Basic Logistics Process)
- 2.2 ความเกี่ยวข้องระหว่างการบริหารสินค้าคงคลังและกระบวนการโลจิสติกส์ (Inventory Management VS. Logistics Process)
- 2.3 Postponement
- 2.4 องค์กรที่ป่วยจากการบริหารสินค้าคงคลังไม่ดี (Symptoms of Poor Inventory)
- 2.5 สินค้าคงคลัง (Inventory) คืออะไร?
- 2.6 ความสำคัญของการจัดการสินค้าคงคลัง (Importance of Inventory Management)
- 2.7 เหตุผลของการมีสินค้าคงคลัง (Reason of having Inventory)
- 2.8 วัตถุประสงค์ในการบริหารสินค้าคงคลัง (Objectives of Inventory Management)
- 2.9 คำถามพื้นฐานในการตัดสินใจเรื่องสินค้าคงคลัง (Basic Questions for Inventory Management)
- 2.10 SKUs (Stock Keeping Units)
- 2.11 ประเภทของสินค้าคงคลัง (Inventory Classification)
- 2.12 การบริหารสินค้าคงคลังแบบภาพรวม และรายสินค้า (Aggregated & Item Inventory Management)
- 2.13 การวิเคราะห์และการบริหารสินค้าคงคลัง แบบABC
- 2.14 มูลค่าสินค้าคงคลัง (Inventory Value)
- 2.15 การปรับปรุงระบบการบริหารสินค้าคงคลัง (Inventory Improvement)
- 3.1 คลังสินค้าในระบบโลจิสติกส์ (Warehouse in Logistics System)
- 3.2 พันธะกิจของการจัดการคลังสินค้า (Mission of Warehouse Management)
- 3.3 เหตุผลที่ต้องมีการเก็บสินค้า (Why do we need the inventory?)
- 3.4 ประเภทของคลังสินค้า (Types of Warehouse)
- 3.5 คลังสินค้าถูกใช้ประโยชน์อย่างไรบ้าง (Benefits of Warehouse)
- 3.6 ฟังก์ชั่นงานและการไหลในคลังสินค้า (Warehouse functions and Flows)
- 3.7 การวัดผลการปฏิบัติงานของคลังสินค้า (Performance measurement)
- 3.8 การปรับพื้นที่ในคลังสินค้า (Storage space to be changed)
- 4.1 ความหมายของ Logistics และ Information Technology (IT)
- 4.2 กิจกรรมหลักและกิจกรรมสนับสนุนของ Logistics
- 4.3 IT for Internally Integrated Logistics – ERP Systems
- 4.4 IT for Externally Integrated Logistics – e-Business
- 4.5 IT สำหรับ Logistics ระดับประเทศ
- 4.6 RFID (Radio Frequency Identification)
- 4.7 ความหมายของ Logistics และ Information Technology (IT)
- 4.8 กิจกรรมหลักและกิจกรรมสนับสนุนของ Logistics
- 4.9 IT for Internally Integrated Logistics – ERP Systems
- 4.10 IT for Externally Integrated Logistics – e-Business
- 4.11 IT สำหรับ Logistics ระดับประเทศ
- 4.12 RFID (Radio Frequency Identification)
- 5.1 Introduction
- 5.2 Customer Order Cycle
- – Total Order Cycle : A Customer’s Perspective
- – Total Order Cycle with Variability
- – Inventory Stock Value
- – Management Information Provided by an Advanced Order Processing System
- – The Path of a Customer’s Order
- 5.3 The Communications Function
- – Benefit from Advanced Order Processing System
- – Electronic Data Interchange
- – EDI versus Traditional Methods
- – Typical EDI Configurations
- – Basic Need for Information
- – Logistics Information System
- 5.4 A Database for Decision Making
- – A Modular Data Base System for Reporting Cost and Revenue Flows
- – Report Generating Capabilities of the Modular Database
- 5.5 Financial Considerations
- – Cost Trade-Offs Required in a Logistics System
- 6.1 Competitive Advantage
- – Cost Advantage
- – Differentiation Advantage
- 6.2 A Model of Competitive Advantage
- – Resources
- – Distinctive Competencies
- – Cost Advantage or Differentiation Advantage
- – Value Creation
- – Capabilities
- 6.3 Competitive advantage and the three C’s
- 6.4 Importance of material costs
- 6.5 องค์กรจัดซื้อ 3 รูป แบบ
- – Centralization (ศูนย์รวมอำนาจ)
- – Decentralization (กระจายอำนาจ)
- – Mix / Combination (ผสมผสาน)
- 6.6 The Use of Time: Profit Erosion
- 6.7 The Use of Time: Profit Improvement
- 6.8 Purchasing Mix-6R
- 7.1 Shipping Business
- 7.2 Maritime Business
- 7.3 Parties Involved in shipping Business
- 7.4 Container
- 7.5 Bill of Landing & Waybill
- 7.6 หลักการเช่าเรือ
- 7.7 ปัจจัยองค์ประกอบที่สำคัญในธุรกิจการขนส่ง
- 7.8 การขนส่งทางเรือ
- 7.9 INCOTERMS
- 7.10 Logistics Platform
- 8.1 Overview of Transport Theory
- 8.2 Land Transport Management
- – Domestic Freight Transport Volume
- – Demand for Transportation
- – 3rd Party Logistics (3PL)
- – โครงการด้านการขนส่งทางบกที่มีผลต่อการพัฒนาและการเปิดตลาด Logistics
- 8.3 Air Transport Management
- – Importance of Air Transport
- – Global Aviation Industry Trends
- – Force Affecting Aviation Industry
- – Regional Roundups
- – Type of Air Cargo
- – Air Freight
- – Types of Carriers
- – Markets for Air Freight
- – โครงการด้านการขนส่งทางอากาศที่มีผลต่อการพัฒนาและการเปิดตลาด Logistics
- 8.4 การแบ่งประเภทพัสดุเพื่อการควบคุม
- 8.5 Discussion
- 9.1 Introduction
- – Supply Chain Management
- – Supply Chain Continuum
- – Supply Chain Impact
- 9.2 Strategy Development
- – The Value Chain
- – Logistics and Supply Chain Strategy
- – Generic Supply Chain Types
- 9.3 Selected Strategy
- – Supply Chain Network
- – Transportation Management Strategy
- – Demand Management Strategy
- – CPFR Strategy
- – Vendor Managed Inventory Strategy
- – Postponement Strategy
- – Manufacturing Strategy
- – Sourcing Strategy
- – Performance Management Strategy
- – Outsource/In source Strategy
- 9.4 Information Technology
- – Supply Chain Planning
- – Warehouse Management
- – Transportation Management
- – RFID(Radio Frequency Identification)
- 9.5 Case Study
- 10.1 Objective of Supply Chain Management Implementation
- 10.2 Causes of Misalignment
- 10.3 Organizational Changes
- 10.4 Traditional Structure
- 10.5 Activity-Based Costing
- 10.6 Business Process
- 10.7 Basic Core Business Processes
- 10.8 Supply Chain Management on e-Business Practices
- 10.9 Forecast Management Concept
- 10.10 หลักการ ของ CRP และ VMI (Vender Manage Inventory)
- 10.11 Model CPFR (Collaborative Planning Forecasting & Replenishment)
- 10.12 CPFR Objective and Goal
- 10.13 Supply Chain Implementation Technique
- 10.14 Supply Chain Management Implementation
- 10.15 Discussion